استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

اعداد و ارقام مرگ ومیر کرونایی، آیا معنایشان را از دست داده اند؟

  • کد خبر: ۷۷۲۱۳
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
اعداد و ارقام مرگ ومیر کرونایی، آیا معنایشان را از دست داده اند؟
بازی‌های المپیک تمام شده، اما ما رکورد شکسته ایم. ۵۸۸ نفر در یک روز. ۵۸۸ جانی که دیگر نیستند و این یعنی سوگوارشدن هزاران خانواده در ایران. برای اولین بار در ۵۳۷ روز گذشته، شمار فوتی‌های کرونا به ۵۸۸ نفر و مبتلایان ۴۰ هزار نفر در یک شبانه روز رسید.

نجفی | شهرآرانیوز؛ بازی‌های المپیک تمام شده، اما ما رکورد شکسته ایم. ۵۸۸ نفر در یک روز. ۵۸۸ جانی که دیگر نیستند و این یعنی سوگوارشدن هزاران خانواده در ایران. برای اولین بار در ۵۳۷ روز گذشته، شمار فوتی‌های کرونا به ۵۸۸ نفر و مبتلایان ۴۰ هزار نفر در یک شبانه روز رسید.

 

رکورد بیشترین مرگ ومیر ناشی از کرونا آن هم طبق آماری رسمی که همه به آن شک دارند و می‌دانیم عدد این مرگ‌ها بیشتر از این‌ها هستند، اما چرا کسی واکنشی نشان نمی‌دهد؟ فرض کنید آمار‌های رسمی چندروز دیگر سه رقمی شوند و باز هم رسانه‌ها رکورد تازه‌ای را ثبت می‌کنند بعدش چه؟ آیا کسی واکنش جدی و قاطعی نشان می‌دهد؟ آن‌هایی که تولید واکسن داخلی را به تأخیر انداخته اند و از آن طرف هر روز یک واکسن تازه رونمایی کردند در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ آیا پاسخی برای وضعیت موجود دارند؟

 

احسان بداغی، خبرنگار روزنامه «ایران»، در توئیتی به این اعداد واکنش داد و نوشت: «۵۴۲ نفر تازه هنوز به اوج پیک پنجم نرسیدیم. در روز‌هایی که شرایط کنترل بیماری در دنیا به وجود آمده، این وضعیت نامش فقط «کشتار» است.» منیژه حکمت، کارگردان سینما هم در یک توئیت دیگر با یادآوری عدد مرگ کرونایی‌ها نوشت: «٥٤٢ نفر، این عدد نیست، نفر است.» و این یعنی در ادامه اوضاع از چیزی که حالا وجود دارد به مراتب بدتر و وخیم‌تر می‌شود. از آن طرف برخی از گزارش‌ها از مشهد نشان می‌دهد دارو‌های مورد نیاز بیماران کرونایی به شدت کمیاب است. دیروز هم تصاویری منتشر شد از بیمارستانی که بیمار فوق العاده بدحالی را روی زمین احیا می‌کردند.

هم رکورد مرگ شکسته شده هم رکورد مراجعه به بیمارستان‌ها

دکتر فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خبر داده که در روز شنبه هفت هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند و این آمار روزبه روز درحال افزایش است. با این تعداد، رکورد مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان شکست. نه فقط در جنوب و شرق کشور که در بیشتر مراکز استان‌ها اوضاع به همین صورت است و کادر پزشکی مدام از کمبود‌ها تجهیزات و دارو‌ها خبر می‌دهند و هشدار می‌دهند روزبه روز اوضاع وخیم‌تر می‌شود. سرپرست شهرداری مشهد هم اعلام کرده ساعت کار سالن‌های تغسیل، تعداد غسالان و دفن کنندگان طی روز‌های آینده افزایش پیدا کند.

 

از طرف دیگر ورودی بیمارستان‌ها و مراکزی که واکسن رمدسیویر توزیع می‌کنند ازدحام شدیدی وجود دارد. با وجود اینکه چند هفته‌ای از شروع پیک پنجم گذشته، اما یکی از مدیران دانشکده علوم پزشکی مشهد گفته است: «ما حتی به قله پیک هم نرسیدیم، اما انتظار داریم باز هم روند صعودی وجود داشته باشد.» با اینکه وزیر بهداشت و تعداد زیادی از مسئولان و پزشکان خواسته اند مشهد برای مدتی تعطیل شود، ولی این موضوع با موافقت روبه رو نشد و حتی خبر‌ها حاکی از افزایش تعداد پرواز‌ها در مشهد بود. به طوری که در یک روز حدود ۶۶ پرواز در مشهد نشسته است.

 

از آن طرف، بررسی آمار مربوط به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان می‌دهد که یک سوم این افراد، غیربومی هستندیعنی حضور چشمگیر مسافران و زائران در مشهد. همچنان این پرسش مطرح است که چرا روند واکسیناسیون این قدر کند جلو می‌رود؟ و اینکه چرا هنوز خبری از واکسن ایرانی نیست؟
داستان کمبود سرم در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو گفته است: «پارسال این موضوع را پیش بینی می‌کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس اعتراض کردند که سازمان غذا و دارو می‌خواهد سرم وارد کند.»

برای زنده ماندن باید توی صف بایستید

چندوقت پیش تصاویر صفوف به هم پیوسته مردم که این بار نه در داخل کشور که در خاک ارمنستان ایجاد شده بود سروصدای زیادی کرد. این صف‌ها نه برای خریدن مرغ و روغن نباتی و نان که برای زنده ماندن تشکیل شده بود. طبق نظرسنجی خیلی از مردم معتقد بودند احتمالا با این وضعیت سال‌ها طول می‌کشد تا نوبت واکسن آن‌ها برسد برای همین راهی ارمنستان شدند. کشور کوچکی که همچنان با واکسن درحال جذب توریست است و هر روز دستورات تازه‌ای برای واکسن زدن ارائه می‌داد.

 

ابتدا هر مسافری که می‌رفت می‌توانست سریع واکسن بزند و برگردد، ولی بعدش قانونی گذاشتند که هر مسافری باید ۱۰ روز توی کشورشان بماند تا جیره واکسن به او برسد. بعد از اینکه در کشورمان از ۷ واکسن جدید کرونا رونمایی شد و آقای وزیر بهداشت خبر از صادرات واکسن داد و بعد هم نوید واکسیناسیون تمام مستضعفان جهان، همچنان آمار واکسیناسیون عمومی در کشور آن قدر ناچیز است که احتمالا مدت‌ها طول می‌کشد تا همه مردم ایران بتوانند هر دو دز واکسن را تزریق کنند.

 

آقای وزیر بهداشت در ابتدای سال گفته بود در مدت چند ماه ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند، ولی تا امروز فقط ۶ میلیون نفر دز اول را تزریق کرده اند. حتی دز دوم واکسن را هم خیلی‌ها هنوز نزده اند. بعد از چند روز هم خبر رسید که مسئولان وزارت بهداشت مدعی شده اند قرار است روزی ۴۰۰ هزار نفر واکسن بزنند که این اتفاق نیفتاد. از ابتدای همه گیری کرونا مدیران و مسئولان وزارت بهداشت با اظهارت ضدونقیضی مردم را امیدوار می‌کردند، ولی حالا حرف از پیک ششم و هفتم کرونا زده می‌شود و روشن نیست چه موقع قرار است از این وضعیت بحرانی خلاص شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->